Loading...

Agata Widera

Agata Widera

Agata Widera – sopranistka

Ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie (2012), w klasie śpiewu solowego dr Katarzyny Oleś-Blacha. Jest także absolwentką Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach.

Swój warsztat wokalny kształci na kursach wybitnych pedagogów: Evy Blahovej, Bożeny Betley, Małgorzaty Walewskiej, Ryszarda Karczykowskiego, Aleksandra Teligi, Paula Esswooda

Występowała z takimi dyrygentami jak: Paul Esswood, Paweł Przytocki, Stanisław Gałoński, Tomasz Tokarczyk, Warcisław Kunc, Piotr Wajrak, Marek Toporowski, Sebastian Perłowski, Adam Klocek, Janusz Siadlak, Aleksander Fojcik, Jan Jazownik, Ireneusz Duster i Andrzej Pisarzowski, Tomasz Chmiel.

Współpracowała z: Zespołem Estravaganza Consort, Chórem Polskiego Radia w Krakowie, Chórem Filharmonii Krakowskiej, Collegium Zieleński, Collegium Palestrinae oraz zaspołem Polish Chamber Voices.

Będąc na ostatnim roku studiów rozpoczęła współpracę z Operą Krakowską, na deskach której zadebiutowała w marcu 2012 r. – partią Najady w operze „Ariadna na Naxos” Richarda Straussa, w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego.
W maju 2012 r. wystąpiła w solowej partii wokalnej w spektaklu baletowym „Spojrzenia” Gounoda i Ravela.
Natomiast w czerwcu 2012 r. kreaowała partię Barbariny w operze „Wesele Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta, w reżyserii Laco Adamika, ze specjalnym udziałem Mariusza Kwietnia jako Hrabiego Almavivy.
Zaś w kwietniu 2013 r. przedstawiła rolę Amora we francuskiej wersji językowej “Orfeusza i Eurydyki” Christopha Willibalda Glucka.
Spektakl operowo-baletowy wyreżyserował Giorgio Madia.

Od września 2012 roku jest także pracownikiem Filharmonii Częstochowskiej, jako członek Collegium Cantorum, pełniąc rolę śpiewaka chóru – solisty.
Natomiast w październiku 2014 roku rozpoczęła pracę jako korepetytor chóru Collegium Cantorum

Z początkiem roku 2015 stała się członkiem Zespołu Muzyki Dawnej – Concerto delle Donne, w skład którego wchodzą” Agata Widera -śpiew, Anna Wiktoria Swoboda – teorba/lutnia i Karolina Jesionek – flet traverso.

Już podczas studiów wystąpiła w trzech projektach operowych:
dwóch realizowanych w ramach międzyuczelnianego projektu przez Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie i Akademię Muzyczną w Krakowie:
– „The Fairy Queen” Henrego Purcella (partia I Fairy) w reżyserii Przemysława Klonowskiego
– „Cosi fan tutte” Wolfganga Amadeusza Mozarta (partia Fiordiligi) w reżyserii Roberta Drobniucha oraz projekcie dyplomowym, który został zaprezentowany w Operze Krakowskiej i powstał we współpracy Akademii Muzycznej i Opery Krakowskiej:
– „Czarodziejski Flet” Wolfganga Amadeusza Mozarta (partia I Damy) w reżyserii Moniki Rasiewicz.

Jako członek Collegium Zieleński, pod kierownictwem Stanisława Gałońskiego, występowała w licznych koncertach i festiwalach.
Wraz z Collegium dokonała nagrań płyt: Opera Omnia vol. 2, 3, 5 i 6 Offertoria Totius Anni 1611 Mikołaja Zieleńskiego (Kraków 2010 i 2011). Płyty te otrzymały nagrody: Fryderyka 2012 oraz Złotego Orfeusza przyznawanego przez Akademie du dusque lyrique w Paryżu.Stypendystka Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej (2010), stypendystka Nagrody Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie dla najlepszych studentów za rok akademicki 2010/2011, laureatka Nagrody Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie, za udział w koncertach na rzecz uczelni, promocji jej wizerunku i marki.

W swoim repertuarze posiada utwory operowe, operetkowe, oratoryjno-kantatowe, jak również pieśni.